Åpenhetsloven
Bærekraftig forretningsdrift
Åpenhetsloven skal sikre at virksomheter i Norge respekterer og informerer om håndtering av negative forhold knyttet til menneskerettigheter og arbeidsforhold ved produksjon av varer og tjenester.
Finexa har fokus på ansvarlig innkjøp, og vi har forpliktet oss til at vi skal ivareta miljø og arbeidstakeres rettigheter i henhold til lover og regler. Dette er også innarbeidet i våre i våre etiske retningslinjer. Dette for å sikre ansvarlighet hos forretningsforbindelser og i hele leverandørkjeden.
Det er viktig for Finexa at kundene kan føle seg trygge på at produktene og tjenestene de kjøper av oss er fra leverandører som etterlever retningslinjene fra OECD om menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Vi gjennomfører aktsomhetsvurderinger av våre leverandører og samarbeider med disse for å bidra til bærekraftige leverandørkjeder. Ansvar for oppfølging av Åpenhetsloven og aktsomhetsvurderinger er forankret i selskapets ledelse.
Du er velkommen til å ta kontakt med oss om dette ved å sende en e-post til [email protected]. Vi vil besvare din henvendelse så raskt som mulig og senest innen 30 dager. Dersom mengden eller typen informasjon som etterspørres, gjør det uforholdsmessig byrdefullt å besvare informasjonskravet innen tre uker, vil informasjonen gis innen to måneder etter at kravet er mottatt. Vi vil da da senest innen tre uker etter at deres henvendelse er mottatt, opplyse skriftlig om forlengelsen av fristen og når informasjonen kan ventes.
Virksomhetens organisering og driftsområde
Finexa leverer tjenester mot næringsdrivende kunder i hele Norge.
Selskapet har virksomhet i Hamar, Molde, Sandefjord og Hokksund. Hovedkontor er lokalisert i «Kunnskapsparken» i Øvre Eiker Kommune.
Selskapet har langsiktige kundeforhold og jobber hovedsakelig med kunder med tilstedeværelse i Norge.
Selskapet benytter i liten grad underleverandører av tjenester fra andre land.
Finexa er opptatt av menneskerettigheter i alle deler av sin virksomhet. Dette er grunnleggende verdier som alltid ligger til grunn i selskapets strategi og daglige drift. Herunder også valg av selskapets produkter, tjenester, kunder og leverandører.
Selskapet har etablerte rutiner for vurdering og kontroll av egen virksomhet, leverandører og kunder med hensyn til å sikre at vår virksomhet ikke bidrar til brudd på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
Aktsomhetsvurdering 2024
Arbeidsmiljø og sosiale forhold
Vi arbeider kontinuerlig med å sikre trivsel og helse som bidrar til lavt sykefravær. Vi har ikke hatt skader eller uhell i perioden.
Selskapet overholder arbeidsmiljøloven og arbeider målbevisst for å bygge et godt sosialt og faglig arbeidsmiljø.
Samarbeidet med de ansatte og verneombud har vært konstruktivt og bidratt positivt til driften.
Mangfold
Selskapet har et aktivt forhold til mangfold.
Vi aksepterer ingen form for trakassering, diskriminering eller forskjellsbehandling som følge av etnisitet, religion, seksuell legning, kjønn eller andre former for kategorisering.
Ytre miljø
Finexa forurenser ikke det ytre miljø.
Finexa har et bevisst forhold til å redusere negativ påvirkning av miljøet i de tjenestene konsernet leverer til markedet.
Finexa har som policy å plassere arbeidssted nær våre medarbeidere for å redusere reise. Vi vektlegger energieffektivitet, kildesortering og gangavstand til kollektivtransport i våre lokaler.
Vi betjener kunder over hele landet og bruker moderne teknologi utstrakt for å fremme effektiv samhandling og redusere reisebehovet, uten å miste nødvendig nærhet med våre kunder.
Alle systemløsninger Finexa benytter er skybaserte og fremmer samhandling på tvers av geografi, reduserer reisebehov, strømforbruk og gir tilnærmet «papirløst kontor».
Bekjempelse av korrupsjon og bestikkelser
Finexa tolererer ingen former for korrupsjon eller andre straffbare handlinger begått i tilknytning til arbeid for selskapet. Forhold som anses straffbare vil bli politianmeldt.
Konkrete brudd på aktsomhetsreglementet
Det har ikke vært avdekket noen tilfeller av brudd på aktsomhetsreglementet i 2024. Selskapet har gjennom aktsomhetsvurderingene anslått risikoen for brudd som lav. Det har ikke vært iverksatt tiltak med bakgrunn i brudd i 2024.
For å forebygge negative konsekvenser knyttet til menneskerettigheter og arbeidsforhold gjør selskapet vurderinger ved valg av leverandører. Dette bidrar til å redusere risiko for brudd på grunnleggende rettigheter.
Hokksund, 24.06.2025